Tuesday, June 23, 2009

Luahan hati

Hari ni aku sakit hati sgt.. smpi menitik air mata aku tu... ni bkn sambungan aku bad mood the other day.. ni hal lain plak... klu kene kt korang aku xtau arr mcm mana... aku memang xleh terima langsung.. mcm dipermainkan plak rasanya....

Benda ni br je berlaku pagi tadi.. tapi smpi skang aku mandom... bad mood gegiler nie... smpi xde mood nak buat keje kt ofis... sedih tahap dewa nie...

Pada sesiapa yg tahu lah kan.. ari ni aku ada temuduga untuk jawatan pegawai sistem maklumat F41 kt SPA putrajaya... sapa tak excited dpt interview gomen.. yerlh skang nk cari keje yg stabil kan susah.. dgn ekonomi skang xblh nak agak arr...

So aku pun happylah gak dpt interview ni.. korang bayangkan aku apply for this post for 3 years br dpt panggil interview... memang prepare betul2... aku dpt surat temuduga ni awal bln jun.. so hmpr 3 minggu gak arr aku review blk pasal IT, amik tau pasal isu semasa semata2 nk luluslah interview nanti....

Siap weekend lepas aku duk umah baca buku smpi lupa ahad tu hari bapa.. siap ayah aku kecik ati ngan aku sbb aku lupa wish... huhuhu...

So pagi tadi aku bgn awal, tunggu en tunang amik aku and hantar aku gi Kompleks C untuk temuduga.. kul 7 stgh aku dh ada kt putrajaya.... so mcm biasa arr naik kt spa tu terus daftar arr... ramai plak yg dtg temuduga tapi ada jawatan lain lar...

Tetiba je nama aku kene panggil, aku ingatkan nak mintak resume ke apa, skali terus masuk bilik... aku dh cuak dh masa nie.... then bila aku dh duduk.. Interviewer tu terus tanya aku punya CGPA arr... aku cakap arr aku 2.91.. terus dia kata aku xlayak nk teruskan temuduga.. WTF...

then dia terangkan arr... dia terpaksa adakan saringan sblm interview PSM ni... sbb yg dtg interview tu ramai 12 org (ramai ke 12 org tu) smpi ke malam ke interview nyer.... Siap dia tanya aku klu aku ni scolar JPA ke ada master ke ada sijil OKU( klu aku cacat mesti aku tulis) ke br di proceed utk temuduga.. so klu aku xde semua tu aku kene terus blk... xkisah lah klu ada pengalam 3 4 thn.. memang kene blk tanpa temuduga... Sial kan (sorry aku mencarut)

Sakit giler hati aku time u.. sedangkan apa yg dia tanya tu aku dh isi dh masa isi borang SPA 8 tu.. so what purpose dia nak tanya lagi... klu aku xlayak xpayah arr kuarkan surat dtg temuduga tu... sedangkan untuk jawatan PSM ni kelayakannyer degree.. xde plak ada syarat lain kene scolar JPA lah kene ada master arr... benda tu bonus lah kan .... klu ko ada master so tangga gaji mesti lain lah dr yg ada degree...

Memang masa tu aku argue gak arr. klu mcm ni baik spa xpayah kuarkan surat temuduga tu... baik pilih awal2.. ni dia dh pilih aku.... tetiba jaadi mcm nie.... mcm something fishy jer.... mcm ada golongan siapa blh keje gomen... huhuhu... aku tulis ni pun rasa hiba lagik....

Memang aku terus down lah masa tu... tanpa temuduga diorg suh aku blk terus tu... mcm yg qualify tu blh jawab betul2... mcm yg qualify tu ada pengalaman kerja... memang aku tak puas hati giler nie.... and aku dh buat aduan kt web spa tu.. web pengaduan ke JPM... aku call SPA xplak diangkat... geram nie...

Walaupun parents aku dua2 gomen xde pun aku guna kabel mcm ni skali.. tutup peluang org langsung...

Aku nak tanya korang semua lah... blh ker diorg SPA buat mcm tu kt rakyat... kuarkan surat temuduga... then bila masa temuduga ada saringan kelayakan semula plak.. sapa xlayak kene balik tanpa temuduga.. and what for hantar surat temuduga.. baik antar surat saringan.. setau aku diorg dh saringkan sapa yg patut dihantar surat temuduga tu kan....

Kat sapa lagi aku blh hantar aduan ek??... kt satu malaysia tu blh hantar aduan tak?

Aku siap call mak aku cakap what happen, mak aku siap terkejut lagi... mcm mana blh jadi mcm nie... mcm aku dpt surat temuduga is for nothing.. Aku suh mak aku cakap ngan ayah aku.. aku xsmpi ati nk bgtau.... kang aku guna kabel ayah aku jugak kang....

Masa interviewer tu cakap mcm xde rasa bersalah plak.. siap ckp " U applylah for job Penolong Pegawai"... klu mcm tu baik korang tukar kelayakan PSM kt SPA tu.. tulis klu nk apply PSM perlu ada master or scolar JPA... pengalaman xdiperlukan... Penat aku bgn pagi2.. pegi putrajaya tu ujung dunia tu.. dgn jem lagik.. amik half day tapi xjadi half day pastu jadi mcm nie...

*Sakit hati nie....



3 comments:

ckucin said...

dah ada pilihan hati dorang ler tu.. kabel mengkabel ni dah lama dengar...

Ain said...

kesian kt ko watie...aku pun turut geram ngan karenah birokrasi org gomen ni..Sbb tu, aku dh patah ati nk apply keje kt gomen sector..

orkidesa said...

Aku memang speechless giler time tu.. mcm xde maknanyer spa kasi surat temuduga...