Wednesday, May 25, 2011

Diet selepas bersalin

hmm. sebenarnya xdelah diet pun. Lagi byk makan adalah. Sebab saya breastfeed Airin. So memang asyik lapo je.

Sebelum pregnant berat saya hanyalah 50 kg je. Usia makin banyak main berat plak badan. hehehe... then masa pregnat berat saya still maintain lagi. Adalah turun dalam 1 kg the first trimester tu. Sebab memang kurang makan.

Then berat makin bertambah sampai 9 bulan, I almost 63 kg. Tulah berat yg paling berat pernah saya dapat. Masa lahirkan Airin, berat nya 3.17 kg. Then TImbang balik after bersalin berat saya dah tinggal 56 kg. Okaylah kan.

So masa berpantang tu memang pantang betul2 lah. Xdenya minum air sejuk or ais kay. Dah xkisah kalau ais xde. So sebulan pantang turun ke 54 kg. Masa tu Airin xnak sangat direct so kene kasi pakai botol.

And now Airin pun dah 3 bulan lebih, berat saya dah 49 kg. Dah sama masa zaman bujang dulu. Mungkin sebab saya dah direct feed kat Airin. Rasa memang betul lah kalau menyusu badan nie, berat cepat turun. Makan macam selalu tapi makin kerap sebab bf. Klu lepas bf memang lah lapo.

So alhamdulillah lah berat dh turun. Xdepun makan masa yang lama nak turun. hehehe...

1 comment:

Kancilbiru said...

jom pakai Beautiful pulak..berat dah turun tu boleh bagi reshape dan cantik semula..:)